Käytäntö

Kaikki peliin liittyvä ajantasainen käytännön informaatio löytyy näiltä sivuilta. Ajankohtaisista asioista lähetetään pelaajille myös sähköpostia. Kysymyksiä voi esittää niin pelin Facebook-tapahtumassa kuin sähköpostitsekin, kopioimme vastaukset kaikkiin olennaisiin kysymyksiin myös tänne.

 

Yleisiä käytännön asioita

Pelikielinä on suomi ja englanti. Peliä edeltävä tiedotus tapahtuu molemmilla kielillä, mutta työpajat ja pelipaikalla pidettävät briiffit ovat pääosin englanniksi. Hahmoilla on oletuksena sama kielitaito kuin pelaajillakin.

Rankkojen teemojen vuoksi peliin otetaan ainoastaan 18 vuotta täyttäneitä pelaajia.

Osallistujilta odotetaan aktiivista panostusta hahmonluontiin ja hahmosuhteiden kehittämiseen noin 2 kuukauden ajan ennen peliä. Pelisuunnittelumme pohjautuu yhteisöllisyyteen, pelinjohto luo puitteet joiden ympärille rakennamme yhteistä tarinaa.

 

Aikataulu

Ilmoittautuminen toiseen pelautukseen aukesi 29.3.2016. Peli on täynnä. Pelimaksu tulee olla maksettuna viimeistään 18.4., joka on vajaan kolmen viikon kuluessa ilmoittautumisesta.

Hahmokuvaukset lähetetään toukokuussa ja hahmosuhteita kehitetään työpajassa Helsingissä 5.6.2016.

Pelipaikalle saapuminen perjantaina 5.8. klo 12 mennessä. Peli alkaa pe noin klo 18 ja päättyy sunnuntaina 7.8. iltapäivällä. Paikalta voi lähteä noin klo 17.

 

Pelipaikka

Pelipaikkana on Keravanjärven leirikeskus Mäntsälässä, osoite Keravanjärvenranta 205, Ohkola. Saapuessa auton voi ajaa pihaan, mutta autot tulee viedä pelin ajaksi parkkipaikalle noin puolen kilometrin päähän.

Suurin osa pelaajista yöpyy leirikeskuksen majoitushuoneissa kerrossängyissä tai patjoilla. Osa kuitenkin yöpyy ensimmäisen yön teltassa (halukkuudesta telttamajoitukseen kysytään erikseen hahmotoiveiden yhteydessä) ja toisen yön sisämajoituksessa. Pelaajien tulee tuoda mukanaan yöpymistä varten omat lakanat ja/tai makuupussi, telttamajoittujien myös tähän tarvittavat varusteet kuten makuualusta.

Pelipaikalla on ulkohuussit. Peseytyminen on mahdollista saunassa. Järven rannalla oleva puusauna on pelikäytössä, ja kun kerran Suomessa ollaan, saunominen tulee olemaan keskeinen osa peliä.

Paikalla on juokseva vesi ja sähköt, mutta ne eivät ole käytössä pelin sisäisesti.

 

Pelimaksu

Pelimaksu on 55 euroa, Harmaasudet ry:n jäseniltä 50 euroa. Pelimaksun eräpäivä on kaksi viikkoa ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen. Jos pelimaksu ei näy tilillä eräpäivään mennessä, tarjotaan paikkaa mahdollisille jonotuslistalla oleville.

Pelimaksu voidaan palauttaa jos peli perutaan yli kuukausi ennen peliä. Tämän jälkeen pelimaksua ei enää voida palauttaa, koska emme voi enää siinä vaiheessa ottaa tilalle toista maksavaa pelaajaa.

Pelimaksuilla katetaan pelipaikan vuokra, pelin ruoat sekä black boxin ja proppauksen kulut.

 

Ruoka

Ruoanhankinta ja -valmistus ovat tärkeä osa päivittäistä selviytymistä post-apokalyptisessä maailmassa ja haluammekin ottaa tämän keskeiseksi osaksi peliä. Tämän vuoksi osallistujat ovat itse vastuussa pelin ruokien valmistuksesta sekä muista ruokaan liittyvistä käytännön järjestelyistä pelin aikana. Pelinjohto huolehtii ruokien hankinnasta ennen peliä ja niiden säilömisestä pelipaikalla sekä yhden ruokailun järjestämisestä perjantaina iltapäivällä ennen pelin alkua.

Pelin ruoka tulee koostumaan lähes kokonaisuudessaan tölkkisäilykkeistä ja muista hyvin säilyvistä elintarvikkeista. Ruoka-aineallergiat ja -rajoitteet otetaan luonnollisesti huomioon ruokien hankinnassa. Ruoanvalmistus tapahtuu avotulella keittokatoksessa, pelipaikalla oleva keittiö on ainoastaan offgamekäytössä. Pelinjohto toimittaa kaikki ruoanlaitossa tarvittavat välineet ja ohjeistaa osallistujia tarpeen mukaan.

 

Proppaus

Pelin sijoittuminen post-apokalyptiseen Suomeen tarjoaa hyvin laajat mahdollisuudet proppaukseen; käytännössä hahmolla voi olla päällään ja mukanaan mitä tahansa sellaista mitä nykypäivän Suomesta voi löytää. Emme halua liiaksi rajoittaa pelaajien proppausmahdollisuuksia, alempana on mainittu muutamia rajoituksia proppaukseen pelillisistä syistä. Parhaimmillaan hahmon vaatteet kertovat tarinan siitä mitä hän on joutunut kokemaan viimeisen vuoden aikana. Proppeja kerätessä kannattaa miettiä mistä hahmo on saanut kyseisen asian käsiinsä: oliko hänellä se jo ennen taudin tuloa vai onko hän saanut sen käsiinsä myöhemmin. Osa vaatteista voi olla väärän kokoisia, kuluneita, tahraantuneita, paikattuja tai veren tahrimia; mitä nämä kertovat hahmon kokemuksista?

Pyydämme välttämään proppauksessa kaikkein kliseisintä post-apokalyptistä kuvastoa kuten kaasunaamareita, sekä liiallista armeijatavaran käyttöä, ellei se ole hahmon taustan kannalta perusteltua. Aseelliset konfliktit eivät ole pelissä keskeisessä roolissa ja tämän takia rajoitamme kaikenlaisten aseproppien tuomista peliin. Ohjeistamme pelaajaa erikseen jos hänen hahmollaan tulisi olla aseistusta. Myös kaikki pelin ingame lääkepropit tulevat pelinjohdon puolesta. Tämä ei luonnollisesti koske pelaajien henkilökohtaisia offgamelääkkeitä.

Hahmon ulkonäköä ja erityisesti maskeerausta miettiessä kannattaa huomioida että pelissä saunotaan ingame. Mahdolliset maskit eivät estä saunomista, mutta ne pitää toki tehdä uudestaan saunomisen jälkeen.